نحوه اندازه گیری ابعاد پرده و پنجره

[addtoany]

یکی از حساس‌ترین و مهم‌ترین بخش‌های خدمات مرتبط با خرید پرده، اندازه‌گیری ابعاد پرده و پنجره است. در روند خرید پرده مراحل تولید و نصب اهمیت زیادی در رضایت مشتری از خرید محصول دارد. همچنین تمامی این مراحل ذکر شده وابسته به اندازه‌گیری صحیح و اصولی ابعاد پنجره است.

نصب پرده در داخل قاب یا خارج قاب، میزان پوشیدگی، انتخاب بهترین نوع پرده برای نصب از جمله مواردی است که در هنگام اندازه‌گیری ابعاد پرده و پنجره مورد توجه قرار می‌گیرد و ما قصد داریم تا در این مقاله به بررسی آن بپردازیم. پس تا آخر مطالب همراه ما باشید.

فهرست مطالب

    چگونگی اندازه‌گیری ابعاد پنجره

    یکی از نکات مهم برای شکیل‌تر به نظر رسیدن پرده‌ها، اندازه‌گیری صحیح ابعاد پنجره است. دسته‌ای از افراد تصور می‌کنند که تنها خرید پرده‌های لوکس و گران قیمت باعث ایجاد یک فضای شیک در خانه می‌شود. اما از این نکته غافل می‌شوند که طریقه اندازه گیری ابعاد پرده تاثیر زیادی در زیبایی پرده‌ها و فضا دارد.

    متاسفانه اگر گران‌بهاترین پرده‌ها به درستی اندازه‌گیری نشوند، پرده در هنگام نصب بسیار بد و زشت جلو می‌کند و افراد از این خرید پشیمان خواهند شد.

    به طور کلی، برای اندازه گیری ابعاد پرده و پنجره باید پهنا و ارتفاع پنجره را مبنا قرار دهید. برای اینکار ابتدا باید عرض پنجره را حساب کنید. سپس به سراغ بلندی و یا ارتفاع پنجره بروید. در نتیجه برای دوخت یک پرده، اندازه گیری ابعاد پرده براساس ابعاد پنجره اهمیت زیادی دارد. تا آخر مطالب ما را همراهی کنید تا با چگونگی اندازه گیری ارتفاع پرده‌ها و ابعاد پنجره به طور کامل آشنا شوید.

    چگونگی اندازه گیری ابعاد پرده

    برای اندازه‌گیری ابعاد پرده باید مشخص شود که مشتری قصد دارد تا پرده را در داخل قاب به اصطلاح توکار و یا بیرون قاب به اصطلاح روی کار نصب کند. در هر صورت هر دو روش اندازه گیری ابعاد پنجره را در این مقاله با یکدیگر بررسی خواهیم کرد. پس تا آخر مطالب همراه ما باشید.

    •   طریقه اندازه گیری ابعاد پرده توکار

    پرده دارای یک پهنا و یک درازا یا همان بلندی است. هنگام اندازه گیری ابعاد پرده و پنجره باید اندازه عرض پرده یا همان پهنا را به موازات کمترین اندازه عرض قاب پنجره قرار دهید. نکته‌ای که در رابطه با روش اندازه گیری ابعاد پرده‌ها وجود دارد این است که ابتدا باید عرض 3 نقطه بالا، میانی و پایین قاب پنجره را اندازه بگیرید. سپس، کمترین اندازه را پیدا کرده و یک سانت از آن کم کنید. این نکته کمک می‌کند تا پرده بهتر در داخل قاب قرار بگیرد. نکته دیگر در رابطه با پرده‌های توکار این است که باید دقت لازم را نسبت به جهت باز شدن پنجره داشته باشید و پرده را به گونه‌ای انتخاب کنید که مانع باز شدن پنجره نشود.

    • چگونگی اندازه گیری ارتفاع پرده‌ها

    هنگام اندازه گیری ابعاد پرده باید به اندازه ارتفاع پرده یا همان بلندی پرده نیز توجه داشته باشید. ارتفاع پرده‌ها باید موازی با بیشترین اندازه ارتفاع قاب پنجره قرار بگیرد. نکته‌ای که در رابطه با اندازه گیری ابعاد پرده روی کار وجود دارد این است که برای اندازه‌گیری ارتفاع پرده باید 3 نقطه راست، میانی و چپ قاب پنجره را اندازه بگیرید و بیشترین میزان را به عنوان ارتفاع پرده قرار دهید. بهتر است که برای بهتر قرار گرفتن پرده، ارتفاع پرده را حدود 10 سانتی‌متر بیشتر از ارتفاع پنجره در نظر بگیرید.

    اندازه گیری ابعاد پرده

    آموزش اندازه گیری ابعاد پرده ورتیلاین یا دی کی (زبرا عمودی)

    پرده ورتیلاین یا دی کی نسل جدیدی از پرده‌های عمودی است که بسیار از افراد آن را با عنوان پرده زبرا عمودی می‌شناسند. این مدل از پرده‌ها ظاهری شبیه به لودراپه‌های قدیمی دارد و دارای چندین قطعه عمودی است که درون یک کانال قرار گرفته و به واسطه یک زنجیر باز و بسته می‌شود.

    در این بخش قصد داریم تا اندازه گیری ابعاد پرده ورتیلاین را با یکدیگر بررسی کنیم. این دسته از پرده‌ها به دو صورت سقفی و دیواری قابل نصب است.

    برای نصب پرده دی کی در داخل قاب پنجره باید قسمت بالای پنجره اندازه گرفته و حدود 2 سانتی‌متر را به عنوان خلاصی از اندازه‌های محاسبه شده کم کنید. همچنین در رابطه با چگونگی اندازه گیری ارتفاع پرده‌ها باید از طاق پنجره تا کف قاب پنجره را اندازه بگیرید. از طرف دیگر، برای پیشگیری از برخورد پارچه با زمین و یا فرش، بهتر است که 2 الی 3 سانتیمتر از ارتفاع کم کنید.

    در صورتی که تمایل به نصب پرده را در بیرون از قاب پنجره دارید، لازم است که عرض و ارتفاع قاب پنجره را اندازه بگیرید. در صورت نیاز و وجود فضای خالی باید حدود 15 الی 20 سانتی‌متر به ابعاد اصلی اضافه کنید. همچنین، اگر تمایل دارید تا پرده به صورت کامل باعث پوشش کل دیوار شود، باید عرض کل دیوار را اندازه گرفته و حدود 2 الی 3 سانتی‌متر از آن کم کنید.

    مقاله پیشنهادی: نصب پرده زبرا

    اندازه گیری ابعاد پرده و پنجره

    نکات مهم اندازه گیری ابعاد پرده و پنجره

    1.برای جایگیری بهتر پرده در داخل ریل باید اندازه پارچه پرده حدود 3 سانتی‌متر ( 1.5 سانتی‌متر از هر طرف) از اندازه ریل پرده کوچکتر در نظر گرفته شود.

    1. اگر قصد دارید تا پرده را به صورت چند قطعه و با یک ریل مشترک نصب کنید، طریقه اندازه گیری ابعاد پرده کمی متفاوت‌تر خواهد بود. برای اندازه گیری ابعاد پرده نباید هیچ فاصله‌ای میان پرده‌های وسطی وجود داشته باشد. همچنین اندازه پرده دوم، بلافاصله بعد از اندازه‌ گیری پرده اول محاسبه شود.
    2. اندازه گیری ابعاد پنجره در حالتی که پنجره شامل درب نیز باشد کمی متفاوت خواهد بود. در این حالت نیز مانند مورد فوق نباید فاصله‌ای میان پرده درب و پرده پنجره باشد. همچنین ارتفاع پرده درب از سمت بالا و پایین حدود 10 سانتی‌متر بیشتر از ارتفاع خود درب باشد.
    3. حداکثر پهنای پرده به صورت تک پارچه حدود 270 سانتی‌متر است. در صورتی که پنجره از این ابعاد بیشتر باشد، بهتر است که از متخصصین برای نصب پرده مشاوره بگیرید.

    سوالات متداول در رابطه با اندازه‌ گیری پرده و پنجره

    1.اگر اندازه پنجره یکسان نباشد، طریقه اندازه گیری ابعاد پرده چگونه است؟

    در پنجره‌های قدیمی، ارتفاع سمت راست و چپ پنچره کمی متفاوت است. در چنین حالتی باید قسمت چپ، راست و میانی پنجره را اندازه گرفته و یک میانگین بدست بیاورید.

    2.ابعاد پرده‌های کرکره‌ای چگونه است ؟

    در این دسته از پرده‌ها ارتفاع اسلت‌های کرکره که بر روی یکدیگر قرار می‌گیرند به اندازه و ارتفاع کلی پنجره بستگی دارد. هرچه ارتفاع کرکره‌ها بیشتر باشد، حجم قسمت جمع کننده کرکره نیز بیشتر خواهد بود.

    3.در چه صورت اندازه پرده را باید از سقف گرفت؟

    در صورتی که فاصله بالای کادر پنجره تا سقف کمتر از 30 سانتی‌متر باشد، باید اندازه گیری ابعاد پرده را از سقف در نظر بگیرید. اما اگر این فاصله بیشتر از 30 سانتی‌متر باشد، باید حدود 15 الی 20 سانتی‌متر از قسمت بالای پنجره در نظر بگیرید.

    امیدواریم که مطالب فوق در زمینه اندازه‌گیری ابعاد پرده و پنجره مورد توجه و رضایت شما قرار گرفته باشد. اگر همچنین نیاز به مشاوره و راهنمایی بیشتر دارید، می‌توانید از راه‌های ارتباطی با ما در تماس باشید و یا سوالات خود را در زیر این مقاله با ما در میان بگذارید.

    مشتاقانه منتظر دریافت نظرات شما دوستان عزیز هستیم