چمن مصنوعی ورزشی

مشخصات محصول

عرض رول:4 و 2 متر
ارتفاع پایل چمن:40 و 50 و 15 میلیمتر
متریال جانبی نصب:سیلیس و گرانول
سطح پوشش هر رول:متغیر بسته به ابعاد زمین
کشور سازنده:ایران

اگر شما نیز جز آن دسته از افرادی هستید که هر روز با چمن مصنوعی سروکار داشته یا برای خرید چمن مصنوعی با سوالات زیادی رو به رو هستید حتما این مطلب را تا انتها بخوانید.

چمن مصنوعی یک محصول غیر طبیعی ساخته دست بشر است. چمن مصنوعی را برای مناطقی بیشتر به کار می برند که امکان رشد و یا نگهداری مناسب از چمن طبیعی وجود ندارد. در مناطق شمالی کشورمان به دلیل بارندگی های پیاپی استفاده از چمن مصنوعی باعث می شود تا مشکلاتی مانند رشد یا نگهداری از این چمن کاهش یابد. در بسیاری دیگر از شهرهای کشورمان نیز از چمن های مصنوعی برای مواردی مانند سالن ورزشی سیار، سالن ورزشی برای پارک ها پوشش مناظر داخلی یا خارجی خانه یا محیط کار و... استفاده می کنند.

از اواسط قرن گذشته، چمن مصنوعی از سطحی برای بازی جوانان در داخل شهر به سطح بازی در برخی از معروف ترین مکان های ورزشی در جهان گسترش یافت. نسل اول چمن مصنوعی که برای اولین بار در سال ۱۹۶۴ به صورت آزمایشی در زمین چمن مدرسه ای در رد آیلند مورد بهره برداری قرار گرفت، عمدتا از جنس نایلون بود و طول الیاف خواب به حدود ۱۰ تا ۱۲ میلیمتر می رسید. به دلیل عدم استفاده از پرکننده و یا لایه ضربه گیر در این نسل از چمن مصنوعی، خطراتی از جمله سایش پوست و پیچ خوردگی مچ پا وجود داشت.

در اوایل دهه هفتاد میلادی، دومین نسل چمن مصنوعی عرضه شد. طول الیاف این چمن بلندتر از چمن مصنوعی نسل اول بود و در طراحی آن از یک لایه ضربه گیر در زیر چمن استفاده شد. همچنین از مقداری ماسه به عنوان پرکننده استفاده شد تا الیاف به صورت عمود و ایستاده قرار بگیرد. سطح این چمن در مقایسه با چمن طبیعی صاف تر بود که این موجب کنترل بهتر توپ میشد که این ویژگی برای زمین های هاکی مفید بود ولی استفاده از این چمن برای بازی های رسمی فوتبال چندان مورد قبول واقع نشد، چراکه نتوانست الزامات عملکردی مورد نیاز آن را برآورده کند. بنابراین چمن های پر شده با ماسه بیشتر برای تمرین، مدارس، بازی های غیر رسمی فوتبال و برای مواردی که دسترسی به چمن طبیعی میسر نبود استفاده میشد. تولید نسل سوم چمن مصنوعی در سال ۱۹۸۸ شروع شد. در نسل جدید چمن مصنوعی از پرکننده های گرانول لاستیکی و ماسه به جای پرکننده ماسه استفاده شد. وجود پرکننده لاستیکی، سختی و سایندگی سطح چمن را که در نسل دوم چمن مصنوعی مشکل آفرین بود، کاهش داد. طول الیاف در این نسل چمن مصنوعی بلند تر بوده و به ۷۰ میلی متر میرسد و معمولا از الیاف پلی اتیلن که نرم تر از الیاف نایلون و پلی پروپیلن است، تولید میشود. ترکیب الیاف و پرکننده ها، راحتی بازی بر روی این چمن را تضمین میکرد و سر خوردن و تکل زدن روی این چمن مصنوعی مانند دو نسل اول آن مشکل ساز نبود. یکی از مهم ترین پیشرفت های حاصله در مقبولیت جهانی چمن مصنوعی نسل سوم این بود که فیفا اجازه داد تا بازی های رسمی فوتبال بر روی زمین چمن مصنوعی انجام شود.

چمن مصنوعی ورزشی شامل انواع چمن های مصنوعی تولید شده در ایران است. چمنهای مصنوعی شرکت مانا چمن، شرکت آسیا چمن و شرکت دنیای چمن دارای انواع و مدلهای گوناگونی هستند. ضخامت و نوع بافت پوشش‌های مذكور، كاربرد چنین چمن‌هایی را در اماکن ورزشی و كاربردهای حرفه ای موجب گشته است.

مزایای استفاده از چمن مصنوعی ورزشی

دلایل زیادی وجود دارد که باعث محبوبیت چمن مصنوعی ورزشی می‌شود که در این بخش به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت.

مزایای استفاده از چمن مصنوعی به شرح زیر است :

1.     دوام بالا

چمن مصنوعی ورزشی برخلاف چمن طبیعی از دوام و ماندگاری بیشتری برخوردار است و در آب و هوای گرم آسیب نمی‌بیند. همچنین، ورزشکاران می‌توانند از زمین‌های ورزشی دارای چمن غیر طبیعی در آب و هوای مختلف مانند آب و هوای بارانی یا برفی استفاده کنند.

2.     نگهداری آسان

مراقبت و نگهداری از چمن‌های مصنوعی بسیار آسان‌تر از چمن‌های طبیعی است؛ زیرا چمن‌های مصنوعی نیازی به آبیاری، علف چینی و کودپاشی ندارند و شما می‌توانید تنها با استفاده از یک برس تمیز، چمن‌ها را مانند روز اول تمیز و مرتب کنید.

3.     کارایی فوق العاده

امروزه به لطف تکنولوژی و پیشرفت علم، چمن‌های مصنوعی مدرن با شباهت بسیار زیاد به چمن طبیعی طراحی و تولید می‌شوند. به گونه‌ای که حتی وقتی بر روی آن‌ها راه می‌روید، حس و لمس چمن طبیعی را خواهید داشت. به همین دلیل است که چمن مصنوعی یکی از محبوب‌ترین محصولات برای طراحی و پوشش محیط‌های ورزشی در نظر گرفته می‌شود.

4.     ظاهری زیبا

یکی دیگر از ویژگی‌ها و مزایای چمن مصنوعی ورزشی این است که این محصول برای تمامی فضاهای داخلی و خارجی مناسب خواهد بود و یک زیبایی منحصر به فرد در فضای داخلی و بیرونی به ارمغان می‌‌آورد. این محصول در تمام فصول سال سبز است و هرگز طراوت خود را از دست نمی‌دهد و دیگر لازم نیست نگران زرد شدن برگ‌ها در فصل پاییز باشید.

5.     امنیت بالا

چمن مصنوعی به گونه‌ای نصب می‌شود که امنیت کودکان یا ورزشکاران به طور کامل حفظ شود. برای مثال، سیستم آب کشی این دسته از محصولات کاملا ماهرانه طراحی شده و مانع از تجمع آب بر روی چمن می‌شود؛ لذا ورزشکاران می‌توانند در آب و هوای مختلف در امنیت کامل به تمرین و ورزش بپردازند. همچنین، سطح چمن مصنوعی ورزشی کاملا نرم و منعطف است و از آسیب دیدن کودکان در هنگام راه رفتن یا زمین خوردن جلوگیری می‌کند. به همین دلیل است که این محصول انتخابی مناسب برای محیط‌های مختلف از جمله زمین‌های فوتبال، بیس بال، تنیس، پینت بال، راگبی و یا حتی فضای باز مهدکودک‌ها  خواهد بود.

چمن مصنوعی ورزشی

 

استفاده از چمن مصنوعی ورزشی چه معایبی دارد ؟

مزایا و معایب چمن‌ها بسته به نوع، جنس و کیفیت متفاوت خواهد بود. برای مثال، بافت برخی از چمن‌ها زبر است و باعث احساس ناراحتی افراد در هنگام برهنه راه رفتن می‌شود. همچین، محصولات بی‌کیفیت در اثر تابش نور خورشید تغییر رنگ می‌دهند؛ لذا محصول مناسبی برای استفاده در فضاهای باز نخواهند بود.

موضوع دیگری که وجود دارد این است که چمن مصنوعی ورزشی بی‌کیفیت در اثر گرما تغییر شکل می‌دهند. در صورتی که محصولاتی که از متریال باکیفیت طراحی و تولید شده‌اند، در فصل تابستان و در اثر داغ شدن هیچگونه تغییر رنگ و تغییر شکل نخواهند داشت و مقاومت بالایی از خود در برابر گرما و سرما نشان می‌دهند.

از دیگر معایب استفاده از چمن مصنوعی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد :

  1. اثرات منفی بر روی محیط زیست
  2. هزینه بالا نصب و حمل و نقل
  3. نصب دشوار برای افراد تازه وارد یا بدون تجربه
  4. امکان آتش گرفتن جنس‌های نامرغوب
  5. جنس‌های نامرغوب تحت تاثیر دما مستفیم خورشید داغ قرار می‌گیرند.

 چرا باید چمن مصنوعی با کیفیت تهیه کرد؟

برخی از افراد مدام از خود می‌پرسند که چرا برای یک محصول مانند چمن مصنوعی فوتبالی که قرار است در فضای آزاد نصب کنیم، هزینه‌های هنگفت بپردازیم. در حالی که محصولات ارزان قیمت‌تر هم همان بازدهی و کارایی را خواهند داشت. باید خدمت شما عرض کنیم که در بسیاری از موارد از پلاستیک‌های درجه 2 یا درجه 3 برای ساخت چمن‌های مصنوعی استفاده می‌شود و نه تنها ماندگاری بالایی نخواهند داشت، بلکه زیر نور آفتاب تغییر رنگ خواهند داد و حاوی سموم مختلف هستند که به سلامتی کودکان و محیط زیست آسیب می‌زنند.

در صورتی که محصولات با کیفیت، نه تنها UV نور خورشید را جذب می‌کنند، بلکه مواد به کار رفته در آن، کاملا بی‌خطر است و محصولی مناسب برای بازی فرزندان و کودکان خواهد بود.

امروزه انواع چمن مصنوعی فوتبالی و ورزشی با کیفیت‌های متعدد و مختلف طراحی و به بازار عرضه می‌شود و قیمت این محصول بسته به کیفیت و جنس محصولات متفاوت خواهد بود. شاید این سوال برایتان ایجاد شود که چگونه می‌توان محصول باکیفیت را از محصول بی‌کیفیت تشخیص داد.

به طور کلی چمن مصنوعی بی‌کیفیت دارای مشخصات و ویژگی‌های زیر است:

  • فیبر جاذب است.
  • قابل اشتعال است و برای مکان‌هایی که احتمال آتش سوزی دارد، محصول مناسبی نخواهد بود.
  • به راحتی سوراخ می شوند و آسیب می‌بینند.
  • پشتوانه آن‌ها نامناسب و نامرغوب است.

قیمت چمن مصنوعی ورزشی به چه عواملی بستگی دارد ؟

انتخاب چمن مصنوعی انتخابی مناسب برای طراحی دکوراسیون خانه است. اما نکته‎ ای که وجود دارد این است که قیمت این محصول به موارد مختلفی از جمله کیفیت، جنس، متراژ، متریال، برند و هزینه‌های نصب و حمل و نقل بستگی دارد. پیشنهاد ما این است که برای انتخاب بهترین محصول با متخصصین و مشاورین مجموعه فرتاک دیزاین در تماس باشید و از آنها بخواهید تا بهترین محصول را که با بودجه شما متناسب می‌باشد را خدمت شما معرفی کنند.

جمع بندی

اگر قصد دارید تا با کمترین هزینه، طبیعت، طراوت و زیبایی را به خانه خود بیاورید، استفاده از چمن مصنوعی فوتبال در بالکن‌ها می‌تواند انتخابی هوشمندانه و ایده آل برای شما باشد. اگر همچنان برای خرید چمن مصنوعی مصمم هستید، مشاورین و متخصصین مجرب ما آماده مشاوره رایگان به شما، همراهان همیشگی، می‌باشند.